Francesco
Tonucci neix a Fano, Itàlia el 1940. Pensador, psicopedagog i il.lustrador
conegut com a Frato, defensor de la infància i crític del model educatiu actual
Realitzà
estudis de pedagogía a la Universitat Catòlica del Sagrat Cor de Milà.
Treballà com
a mestre i el 1996 i es convertí en investigador de l’Institut pedagògic del
Consell Nacional d’Investigació, per més tard presidir el Departament de Psicopedagogía.
En 1991 portà
a terme al seu poble natal el projecte de “Ciutat de nens”, on crea una ciutat
per a que els nens gaudeixin en llibertat la seva infancia, que va tenir molt
d’èxit i es va extendre a diversos punts del món.
El mateix
any fou nombrat president del “Comité Italià de Televisió y Menors”, comité que
s’encarrega de protegir els nens i nenes. la protección de los niños. Col.laborador
de la Ciudat de la Ciència de Nàpols al “El taller dels petits” i col.laborador
científic del projecte “El museu dels infants”, de Roma. Fou nombrat professor
honoris causa de la Facultat de Cièncias de l’Educació de la Pontificia
Universitat Catòlica de Llima (Perú).
Els seus
llibres s’han traduït al castellà, català, francés, portugués i gallec. Les
seves vinyetes també floreixen a revistes ingleses, japoneses o israelís.
Una vida
entregada a la seva activitat professional a l’estudi del pensament y del
comportament infantils a l’àmbit de la família, l’escola y la ciutat, siempre
“amb ulls de nen”
Francesco,
trencant límits i fronteres ha explicat per mig món les necessitats dels
infants, i reevindica la necessitat i el dret dels infants a jugar. També
lluita per una construcció de ciutat per a nens; espais verds i públics on
puguin jugar lliurement, allunyant els cotxes del seu abast i proporcionant-los
seguretat.
S’
entristeix quan parla de “La soletat del nen” com la greu enfermetat dels que avui viuen a les ciutats desenvolupades.
De com els adults programen la seva vida i la dels seus fills al segon: omplint
el temps lliure que els pertoca amb mil i una activitats extraescolars,
obligant-los a deixar de ser el que en essència són: nens.
Aposta pels
avantantges d’un model escolar més democràtic. Per a ell, l’escola que ha
d’existir és l’escola que forma ciutadans autònoms i aquest camí comença per
donar la paraula als infants.
Algunes de
les seves reflexions més conegudes:
"…els
Mestres hauríen d’aprofitar els moments de llibertat i joc dels infants per
observar-los, veure els aspectes del seu carácter i les actituds que a classe
normalment no es poden descubrir. No per utilizar-les contra ells, sinó per
conèixe’ls millor “
"L’escola
ha de ser capaç de llegar la realitat concreta que envolta l’infant. La
geografía és la del seu barri, la historia, la de la seva familia
"Paradògicament,
podríem afirmar que tenen èxit a l’escola els qui no la necessiten. L’escola
hauría de contribuir a introduir la igualtat entre els ciutadans, pel contrari
“Hi ha un
conflicte que els nens noten: els adults els estimen molt, però no els escolten
gens”
“Els infants
necessiten molt de temps lliure, poques joguines per jugar i amics per
poder-les compartir”
“És
necessari donar més llibertat i autonomía als nens i nenes, i sobretot escoltar
el que ens volen dir”
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada